UNIWERSYTET PROFESORA WODNICZKA
Zajęcia na Uniwersytecie Profesora Wodniczka prowadzić będzie pracownik Wydziału ds. Osobowych - Biuro Zarządu.
Podczas trwających około 90 minut zajęć uczniowie dowiadują się, dlaczego woda jest ważna i jak chronić jej zasoby.
DZIENNY HARMONOGRAM PRZEBIEGU ZAJĘĆ
900 – 905 Czynności organizacyjne:
Na początek zajęć prowadzący dzieli dzieci na 5 grup (każdej grupie przypisany jest 1 kolor), z każdej z nich wybierany jest kapitana grupy. Grupy siadają przy stolikach. Na stolikach leżą szarfy w odpowiednich kolorach, które dzieci zakładają na siebie. Dzieci otrzymują pisaki i karteczki przylepne do wpisania imion. Dzieci wypisują imiona i przyklejają karteczki do koszulek.
Zagadnienia:
1. Temat: Wstęp do zajęć. 905 - 915
Sposób: filmowe przedstawienie prof. Wodniczka - animacja z komputera na rzutnik.
Tekst prof. Wodniczka: „Hej dzieciaki! Nazywam się profesor Wodniczek i witam Was na moim uniwersytecie. Nie mogę być dziś z Wami osobiście, dlatego poprosiłem o pomoc moją asystentkę/mojego asystenta, która/który pomoże Wam rozwiązać wszystkie zadania i zostać prawdziwymi Małymi Wodnikami. Aby dowiedzieć się o czym będziemy rozmawiać rozwiążcie pierwszą zagadkę. Miłej zabawy - jeszcze do Was zajrzę!”
Prowadzący: zapoznaje dzieci z celem spotkania, przedstawia organizatora, rozdaje karty pracy. Po zakończeniu zadania prosi dzieci o podpisanie prac, a kierowników grup o zebranie kart i przyniesienie do prowadzącego.
Pomoc dydaktyczna: karta pracy - rozsypanka, której wynikiem jest temat zajęć WODA ŹRÓDŁEM ŻYCIA.
2. Temat: Gdzie w przyrodzie można znaleźć wodę? 0915 - 0925
Sposób: Dyskusja. Dzieci wymieniają miejsca. Dyskusja prowadzącego z dziećmi, której celem jest doprowadzenie do ustalenia głównych miejsc występowania.
Prowadzący: prosi dzieci o wymienienie 4 głównych akwenów wodnych (rzeka, jezioro, morze, ocean), kieruje swobodnymi wypowiedziami dzieci. Aby zaktywizować grupę należy pytać wszystkie dzieci lub urządzić głosowanie. Po dojściu do prawidłowych odpowiedzi należy zastanowić się wspólnie z dziećmi na tym, w którym zbiorniku, jaka jest woda.
Pomoc dydaktyczna: brak.
3. Temat: Którą wodę pijemy? 925 - 930
Sposób: Dyskusja. Analiza różnicy ilości wody słodkiej i słonej. Pokazanie proporcji na przykładzie cylindrów.
Pomoc dydaktyczna: dwa cylindry miarowe - duży i mały. W obu jest kolorowa woda w różnych kolorach - w dużej zielona, w małej niebieska.
Prowadzący: kieruje dyskusją dzieci na temat tego, którą wodę piją ludzie, informuje, że na całej kuli ziemskiej wód słonych jest ok. 97%, a słodkich ok. 3%, dlatego należy dbać o wodę słodką. Pokazuje różnice proporcji na przykładzie cylindrów, które wcześniej nie są widoczne.
4. Temat: Skąd się bierze woda - obieg wody w przyrodzie. 930 – 940
Sposób: Animacja oraz zadania w grupach. Każda grupa otrzymuje puzzle 24 el. w formacie A3 (bez obrazka jako podpowiedzi) i ma za zadanie je ułożyć. Przed rozpoczęciem układania wyświetlona jest animacja z prof. Wodniczkiem, który ma przed sobą planszę i rozsypane puzzle. Gdy dzieci ułożą swoje puzzle, na animacji one również ułożą się na planszy.
Pomoc dydaktyczna: 6 zestawów puzzli 24 elementy, format A3.
Tekst prof. Wodniczka: „Jak Wam poszło dzieciaki? Czy macie taki sam obrazek jak ja?”
Prowadzący: analizuje wspólnie z dziećmi obieg wody w przyrodzie, wyjaśnia na przykładzie rysunku poszczególne procesy.
5. Temat: Do czego służy woda? 940 - 950
Sposób: dzieci mają za zadanie wymyśleć zastosowania dla wody. Na tablicy magnetycznej znajduje się obrazek (baner) z domem i krajobrazem (m.in. dom, jezioro, podjazd, pożar, budujący się dom, rzeka) na którym brakuje wielu elementów. Każde dziecko wymienia czynność, a następnie podchodzi do prowadzącego i otrzymuje właściwy obrazek, który mają za zadanie umieścić we właściwym miejscu na planszy. Na obrazkach przedstawione rzeczy lub czynności: pralka, zmywarka, prysznic, kaloryfer, ubikacja, mycie zębów, prasowanie, gotowanie, pływanie w jeziorze, budowanie, gaszenie pożarów, łódka, podlewanie roślin, mycie samochodu, sprzątanie, zabawa (basen, farby), mycie okien, picie, pojenie zwierząt, młyn z kołem wodnym na rzece.
Pomoc dydaktyczna: tablica magnetyczna 170x100cm, obrazek ok. 160x90 cm, obrazki 22 sztuki w formacie 5x5cm.
Prowadzący: prosi dzieci, aby wymieniły różne zastosowania wody, jeśli odgadną te, które są na obrazkach, prosi dziecko o podejście do stolika prowadzącego i zabranie obrazka i przyczepienie go w odpowiednim miejscu na obrazku. Prowadzący kieruje dyskusją naprowadzając dzieci na czynności, które mogą się znaleźć na obrazku. Jeśli wymienią inne, prowadzący przyznaje im rację i gratuluje bystrości.
6.Temat: Oszczędzanie wody. 950 - 955
Sposób: gra z wyścigami. Zadaniem każdej grupy jest jak najszybsze przyporządkowanie obrazków do dwóch grup - zachowań pozytywnych
w kwestii oszczędzania wody oraz zachowań negatywnych. Grupy stają po przeciwnej stronie sali niż są stoły, na stolikach leżą duże karty - jedna z uśmiechniętym wizerunkiem profesora, druga ze smutnym, przed stolikami leżą obrazki. Na sygnał dany przez prowadzącego ruszają pierwsze dzieci z każdej grupy, dopasowują jednej obrazek, wracają, ruszają kolejne. Gdy ostatnie dzieci wrócą, wszystkie grupy zbierają się przy swoich stołach i prowadzący sprawdza poprawność dopasowania obrazków.
Pomoc dydaktyczna: 5 zestawów: 2 karty A4 na jednej uśmiechnięty wizerunek profesora, na drugiej smutny wizerunek profesora, obrazki w formacie 8x8 cm z rysunkami: prysznic - wanna, mycie zębów przy zakręconym kranie - mycie zębów przy odkręconym kranie, pranie jedna skarpetka - pranie pełna pralka, mycie jednego talerza w zmywarce - mycie pełnej zmywarki, podlewanie kwiatów deszczówką - podlewanie kwiatów wężem, mycie rąk przy mocno odkręconym kranie - mycie rąk przy delikatnym strumieniu wody.
Prowadzący: ustawia dzieci w grupach, wyjaśnia zasady zabawy, przeprowadza wyścig, analizuje rozwiązania, prosi dzieci o podanie jeszcze jakiś przykładów jak można oszczędzać wodę oraz jakie zachowania są niewłaściwe.
Stoliki zostają już po drugiej stronie sali, dzieci wracają na swoje miejsca.
7. Temat: Ilość wody w człowieku? 955 – 1005
Sposób: animacja: prof. Wodniczek zamienia się w gąbkę i jest wykręcony, woda ścieka do naczynia i z naczynia jest z powrotem wlewana i wypełnia 70% wysokości profesora, który już jest w swojej postaci - woda sięga mu do ramion.
Tekst prof. Wodniczka: „Aby pokazać Wam, ile wody znajduje się w człowieku, wykonam pewną sztuczkę. Na chwilę zamienię w gąbkę i spróbuję się wycisnąć. Nie bójcie się, to tylko taka magiczna sztuczka, nic złego mi się nie stanie. Czy widzicie ile wody się ze mnie wylało? A teraz z powrotem wypełnię się wodą - zobaczcie dokąd mi sięga?”
Prowadzący: po animacji zbiera odpowiedzi dzieci i tłumaczy, że ok. 70% ciała człowieka to woda, dlatego trzeba bardzo dużo pić.
Sposób: prowadzący rozkłada na tablicy obrazki kolorowe i zachęca dzieci do głosowania w czym ich zdaniem jest najwięcej wody. Po głosowaniu prowadzący układa rysunki w kolejności, potem mówi, że sprawdzi wyniki. Wyjmuje magnesy z cieniami i nakłada na te które już się znajdują na tablicy. Wspólnie z dziećmi sprawdza czy właściwie ustaliły kolejność. Jeśli nie - układa właściwą.
Pomoce dydaktyczne: 2 zestawy magnesów w formacie 20x20cm z rysunkami - człowiek, pies, roślina, meduza. owad, jabłko oraz z ich cieniami z wypełnieniem na niebiesko.
8. Temat: uzdatnianie wody. 1005 – 1015
Sposób: prowadzący rozpoczyna dyskusję mającą na celu odpowiedź na pytania „Dlaczego trzeba pić? Czy każda woda słodka nadaje się do picia? Czy dzieci wiedzą, co dzieje się z wodą zanim trafi z rzeki do kranu w domu?”. Celem dyskusji jest dojście do wniosku, że aby woda była zdatna do picia trzeba ją wcześniej uzdatnić.
9. Temat: podsumowanie zajęć. 1015 – 1025
Sposób: Animacja z profesorem - podsumowanie zajęć.
Tekst prof. Wodniczka: „Kochani, gratuluję - poradziliście sobie znakomicie. Moja asystentka/mój asystent za chwilę wręczy Wam specjalne indeksy. Od teraz możecie z dumą nosić odznaki Małych Wodniczków. Ale to jeszcze nie koniec - mam dla Was jeszcze jedną niespodziankę. Pamiętajcie o wszystkim, czego się dziś nauczyliście. Do zobaczenia.”
ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ 1025 – 1035
Prowadzący: rozdaje dzieciom indeksy i przypinki oraz gadżety.
Po zajęciach na Uniwersytecie dzieci udają się na terenową ścieżkę edukacyjną „Bez wody nie ma życia", realizowaną przez Stowarzyszenie Szansa Białej Przemszy.
Kontakt w sprawie harmonogramu zajęć P. Agnieszka Adamuszek tel. 48 32 643 14 15 wew. 102 .